شنیدن آنکه بسیاری از اپلیکیشن‌های اندرویدی موجود، اطلاعات زیادی را به صورت مخفی ارسال می‌کنند زیاد هم تعجب آور نیست اما این موضوع وقتی جالب می‌شود که بدانید این اطلاعات ارسالی چندان هم دارای ارزش زیادی نیستند.

به گزارش  گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پژوهشگران موسسه تکنولوژی ماساچوست MIT با بررسی ۵۰۰ اپلیکیشن برتر و محبوب اندروید به این نتیجه رسیده اند که بسیاری از اطلاعات مخفی که توسط این اپلیکیشن ها ارسال و یا دریافت می‌شود، کاملاً غیر ضروری است و تنها ترافیک را مشغول به خودش می‌کند.


به عنوان مثال در اپلیکیشن بارکد خوان Walmart، هنگامی که شروع به اسکن یک بارکد می‌کنید این اپلیکیشن در حال ارسال اطلاعات به صورت مخفی به Ebay است. حتی اگر شما این ارتباط را قطع کنید نیز تاثیری نخواهد داشت.

از ۴۸ برنامه ای که به وسیله MIT اصلاح و ویرایش شده اند، ۳۰تای آنها عملاً از نسخه های رسمیشان قابل مقایسه نبودند و تنها این نبود تبلیغات در این اپلیکیشن‌ها بود که آنها را از نسخه های رسمی متمایز می‌کرد.

البته این بدان معنا نیست که این اطلاعات سری و یا جاسوسی هستند، درواقع باید در استراتژی گوگل برای رسیدن به دلیل این ارسال‌ها کنکاشی کرد. درواقع بسیاری از این دست مسائل در پلتفرم iOS نیز دیده می‌شود. خیلی از مواقع این داده ها می‌توانند به اجرای هرچه بهتر و موثرتر یک اپلیکیشن کمک شایانی را انجام دهند. به عنوان مثال در مواقعی که محتوا در شرایطی که ارتباط با اینترنت قطع می‌شود، این محتوی باید واکنشی را نشان دهد و برنامه به اجرای خود ادامه دهد.

تنها مسئله ای که در ارتباط با ارسال داده های مخفی باقی ‌میماند این است که در این اپلیکیشن ها به کاربر گفته نمی شود که دلیل این ارتباطات چه چیزی است.