مسعود مرادی با انتقاد از میزان پرداخت‌ها در داوری ایران و حتی آسیا می‌گوید، علیرضا فغانی برای قضاوتی مثل فینال جام جهانی باشگاه‌ها دستمزدی معادل 6 سال قضاوت در ایران دریافت می‌کند.

مسعود مرادی با انتقاد از میزان پرداخت‌ها در داوری ایران و حتی آسیا می‌گوید، علیرضا فغانی برای قضاوتی مثل فینال جام جهانی باشگاه‌ها دستمزدی معادل 6 سال قضاوت در ایران دریافت می‌کند.

به گزارش اعتدال، روزنامه بهار به بهانه قضاوت علیرضا فغانی در دیدار پایانی جام جهانی باشگاه‌ها نگاهی به عملکرد داوران ایران در لیگ برتر داشت. این روزنامه نوشت: «یک روز بعد از پایان نیم‌فصل لیگ برتر پانزدهم و تنها ساعاتی پس از فروکش کردن خبرهای داغ فوتبالی، خبر انتخاب علیرضا فغانی، داور بین‌المللی فوتبال ایران، برای قضاوت دیدار تیم‌های بارسلونای اسپانیا و ریورپلاته آرژانتین در فینال جام‌ جهانی باشگاه‌ها بار دیگر شور و هیجان فوتبال در رسانه‌های ورزشی و در میان هواداران فوتبال به جریان افتاد. انتخاب فغانی برای قضاوت در چنین دیداری که با فاصله کمتر از دو هفته از خداحافظی عجیب محسن قهرمانی از قضاوت رقم خورد و باعث شد داوران ایرانی‌ بار دیگر به یکی از چهر‌ه‌های خبرساز در رسانه‌ها تبدیل شوند.»

این روزنامه در بخش دیگری نوشت: «به جز علیرضا فغانی که در حال‌ حاضر یکی از داوران شناخته‌ شده در عرصه بین‌المللی به‌ حساب می‌آید، مسعود مرادی و حسن کامرانی‌فر هم جزو داورانی هستند که تجربه قضاوت در بازی‌های مهم بین‌المللی را در کارنامه دارند و نکته مهم در کارنامه آنها عملکرد ویژه در رقابت‌های خارجی در مقایسه با قضاوت‌های داخلی است.

مسعود مرادی در واکنش به‌ این اتفاق ضمن تبریک به علیرضا فغانی گفت: «تجربه نشان داده که داوران فوتبال کشور در عرصه بین‌المللی بسیار موفق‌تر عمل کرده‌اند و خوشبختانه قضاوت‌های خارجی آنها بدون حاشیه و اتفاق خاصی سرانجام مطلوبی داشته است. در کارشناسی چنین مسئله‌ای باید نگاه ویژه‌ای به فضای قضاوت داوران در دو عرصه متفاوت داخلی و بین‌المللی داشت و در نهایت به‌این نتیجه رسید که ذهن و روان داوران در مسابقات بین‌المللی به مراتب آرام‌تر و بدون دغدغه‌تر از قضاوت‌های داخلی آنهاست.»

مرادی ادامه می‌دهد: «انتخاب علیرضا فغانی برای قضاوت رقابت حساس در فینال جام باشگاه‌های جهان نشان‌ دهنده کیفیت بالای داوران ایرانی و البته فرصتی برای تامل درباره رفتارهای غیرمنصفانه‌ای است که متاسفانه در قبال داوران ایرانی صورت‌ گرفته است. با این‌ حال باید بگویم جامعه داوران به هیچ عنوان به‌ دنبال فرصت‌طلبی در مقابل هجمه‌های منفی فوتبال در نگاه به داوران نیست و ما به‌ هیچ‌ وجه به دنبال استفاده ابزاری و چکشی عمل کردن و تسویه حساب با چنین اتفاقی نیستیم.»

مسعود مرادی در ریشه‌یابی مشکلات موجود بین فوتبالی‌ها و داوران، عدم آشنایی مربیان و بازیکنان با قوانین داوری را مسئله‌ای مهم ارزیابی می‌کند: «متاسفانه عدم آشنایی و آگاهی بازیکنان و مربیان با قوانین داوری در کشور ما باعث شده تا شکاف عمیقی بین دو گروه ایجاد شود. جامعه داوران منکر وجود برخی مشکلات در برخی قضاوت‌ها نیست اما گاهی ناآشنایی با قوانین داوری در بین بازیکنان و مربیان باعث می‌شود تا دو گروه ناخواسته درگیر برخی اختلافات شوند که به‌ هیچ‌ وجه به صلاح مجموعه فوتبال نیست. ضمن این که متاسفانه داوران بین‌المللی حمایتی را که از سوی فیفا و کنفدراسیون فوتبال نسبت به خودشان می‌بینند، از سوی مسئولان فوتبال داخلی نمی‌بینند.»

مرادی در نگاه کارشناسی به موضوع انتخاب فغانی به‌ عنوان داور فینال مسابقات جام جهانی باشگاه‌ها عدم اتحاد و هماهنگی بین جامعه داوران، پیشکسوتان و کارشناسان را عاملی برای بروز نگاه‌های منفی به داوری در عرصه داخلی می‌داند: «اعتقاد دارم عدم انسجام بین داوران، کارشناسان و پیشکسوتان عاملی برای بروز مشکلات در قضاوت‌های داخلی و نگاه‌های منفی به داوران است. متاسفانه برخی کارشناسان و پیشکسوتان درگیر تسویه حسا‌ب‌های شخصی هستند و چنین اختلافاتی باعث شده تا افراد خارج از جامعه داوری بتوانند از بروز چنین اختلافاتی سوءاستفاده کنند. مطمئنا اگر حمایت‌های لازم از داوران صورت بگیرد و خود داوران هم بیشتر قدر یکدیگر را بدانند شاهد فضای بهتری در داوری و نوع قضاوت‌ها در داخل کشور خواهیم بود.»

مسعود مرادی تفاوت مبالغ پرداختی در قضاوت‌های داخلی و بین‌المللی را نیز در نوع قضاوت‌ها موثر می‌داند: «به شخصه نمی‌توانم تضمین دهم که اگر افزایشی در حق‌الزحمه داوران در قضاوت‌های داخلی صورت بگیرد، کیفیت قضاوت‌ها بهتر خواهد شد اما به‌ طور قاطع معتقدم حق‌الزحمه‌های داخلی به‌ هیچ‌ وجه در‌ شان داوران فوتبال ایران نیست. یک داور داخل ایران باید هزینه‌های مربوط به مربی دوومیدانی، پزشک شخصی و ... را از جیب خودش پرداخت کند و با وجود چنین مخارجی بابت هر قضاوت در لیگ برتر 650 هزار تومان دریافت می‌کند. این مبلغ در مقایسه با حق‌الزحمه داوران در سطح بین‌المللی واقعا ناچیز است. هر چند حق‌الزحمه قضاوت در بازی‌های آسیایی هم چندان بالا نیست اما در مورد شخص علیرضا فغانی باید بگویم که حق‌الزحمه او برای قضاوتی مثل فینال جام باشگاه‌های جهان برابر با 6 سال قضاوت در ایران است!»‌