ایران از آغاز خط تولید قدرتمندترین سلاح تک‌تیرانداز جهان خبر داده است. «باهر» که ایران تولید می‌کند اما چه مشخصاتی دارد؟

 

 

خبرآنلاین: جهاد خودکفایی نزاجا در اوایل سال جاری بود که از «باهر» به عنوان قدرتمندترین تک‌تیرانداز جهان رونمایی کرد. اما حالا به صورت رسمی خط تولید این سلاح که می‌تواند هر ارتشی را بلرزاند کارش را آغاز کرده است.

مشخصات فنی قدرتمندترین تک‌تیرانداز جهان که ایران تولید می‌کند

باهر اسلحه‌ای است با کالیبر ۲۳ میلیمتر. کسانی که با این کالیبر آشنایی داشته باشند به خوبی می‌دانند که گلوله‌های آن می‌تواند چه کارهایی انجام دهند. کالیبر ۲۳ میلیمتر در واقع کالیبر گلوله تسلیحات ضدهوایی و توپ است و به همین خاطر می‌توان باهر را توپ‌تک‌تیرانداز نامید.

مشخصات فنی قدرتمندترین تک‌تیرانداز جهان که ایران تولید می‌کند

نمونه بارز این ماجرا پدافند هوایی زو-۲۳ است که در جریان دفاع مقدس کاربرد بسیاری داشت و خیلی‌ها آن را به یاد دارند. زو-۲۳ نوعی توپ پدافند هوایی دولول کالیبر ۲۳ میلیمتری است که توسط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۶۰ ساخته و عرضه شد.

گلوله‌های کالیبر ۲۳ میلیمتری باهر به‌راحتی توان هدف قرار دادن اکثر بالگردهای در جهان را دارند. همچنین این سلاح ایرانی از امکانات ویژه‌ای در درگیری با اهداف زمینی برخوردار است. وزن این سلاح ۶۲ کیلوگرم و برد آن ۴ کیلومتر است و به صورت معمول سه نفر خدمه دارد.

مشخصات فنی قدرتمندترین تک‌تیرانداز جهان که ایران تولید می‌کند

در طراحی این سلاح از لوله ای بسیار بلندتر در مقایسه با سایر سلاح های کالیبر سنگین استفاده شده است. این کار به خاطر افزایش شتاب و افزایش دقت هدف‌گیری صورت گرفته است. هر چه طول لوله بیشتر باشد گلوله در برخورد با خان های سلاح بیشتر چرخ کرده و در نتیجه در مسیری مستقیم تر و با سرعتی بالاتر حرکت می کند. در اصل این سلاح برای هدف قرار دادن بالگردها تولید شده است اما در کنار این مسئله اهداف زمینی و خودروهای حفاظت شده که در مقابل گلوله‌های معمولی مقام باشند در مقابل این سلاح حرفی برای گفتن ندارند.

در سر این سلاح هم نصب یک شعله پوش بزرگ وجود دارد که برای خروج گازهای ناشی از شلیک و کاهش فشار گاز باروت ایجاد شده در درون لوله است.