در بحبوحه هجمه های چپ و راست به صنعت خودروی ایران، یک شرکت خودروسازی جدید به سیستم این صنعت در ایران اضافه می شود.

به گزارش تیجارا نیوز، این شرکت خودروسازی جدید (به نام «زرخودرو») با اخذ مجوزهای لازم برای تأسیس کارخانه اقدام به خرید زمین کارخانه در استان البرز کرد.

همانطور که اعلام شد این شرکت می خواهد خودروی ملی با پلتفرم قدرتمند و با مشارکت برندهای خارجی در ایران تولید کند. مدیرعامل این شرکت همچنین گفت: این شرکت مجوز ساخت یک میلیون خودرو مختلف از خودروهای اقتصادی گرفته تا سواری و کامیون را کسب کرده است.

داستان از چه چیزی صحبت می کند؟

صنعت سینوس
صنعت خودرو ایران مسیری زیگزاگی را طی کرده است.

ایران قبل از انقلاب بزرگترین و تنها خودروساز در غرب آسیا بود و تا پایان دهه 1370 این عنوان را حفظ کرد. (ترکیه هنوز به طور جدی شروع نکرده است.)

تیراژ تولید خودرو در ایران نیز گواه این انحصار بود، تا جایی که ایران در اواسط دهه هشتاد قرن سیزدهم به تیراژ تولید 1.6 میلیون خودرو رسید. (تایلند، دهمین خودروساز بزرگ جهان، همین تعداد خودرو را در سال 2021 تولید کرد.)

اما تحریم هایی که از سال 2009 به بعد به اوج خود رسید، صنعت خودروسازی ایران را وارد دوره افول کرد.

افول صنعت خودرو
در سال 1392 تیراژ تولید خودرو در ایران به حدود 750 هزار دستگاه رسید و از آن زمان به بعد صحبت از زیان انباشته خودروسازان ایرانی شد.

منظور از زیان انباشته این است که شرکت برای چندین سال متوالی متحمل زیان شده است و این زیان انباشته است.

واضح است که خروج از این وضعیت دیگر به این سادگی نیست.

مجموع زیان دو خودروساز بزرگ ایرانی 75 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

دیگران آمدند و رفتند و ما ماندیم
از آن زمان، تعداد رقبای جدید در زمینه خودروسازی در این منطقه از غرب آسیا (خاورمیانه) افزایش یافته است.

ترکیه با تولید سالانه 1.7 تا 1.2 میلیون خودرو (در سال های اخیر) رتبه سیزدهم را در بین بزرگترین خودروسازان جهان دارد و ایران به رتبه 19 سقوط کرده است.

جالب اینجاست که در سال 2000 (سال 1379 خورشیدی) ترکیه تنها 430 هزار خودرو تولید کرد و پیش از آن اساساً صنعت خودروسازی بسیار کم بود.

اکنون رقابت جدی‌تر شده و کشورهایی مانند امارات و عربستان سعودی با سرمایه‌های نجومی دلارهای نفتی می‌خواهند وارد صنعت خودروسازی شوند.

تولید خودرو در این دو کشور قرار است کاملا مدرن و بیشتر برقی باشد.

بقیه چند خودروساز دارند؟

اما تعدد تعداد شرکت‌های خودروسازی الزاما خوب نیست.

کره‌جنوبی که یکی از پنج کشور بزرگ در حوزه خودروسازی در جهان است، تنها ۵ شرکت خودروسازی هم دارد: «هیوندای موتورز»، «کیا موتورز»، «جی ام» (GM Korea)، «رنو سامسونگ» (Renault Samsung) و «سانگ‌یانگ موتورز» (SsangYong Motors).

آلمان هم پنج شرکت خودروسازی اصلی دارد که در مجموع تحت هفت برند خودرو تولید می‌کنند: «فولکس‌واگن» (که برندهای «پورشه» و «آئودی» را هم در اختیار دارد)، «ب ام و»، «مرسدس بنز»، «اوپل» و «فورد آلمان» (Ford-Werke).

چین تعداد برندها و شرکت‌های خودروسازی بیشتری دارد، اما به دلیل حجم بالای تولید خودرو در این کشور، این موضوع تعجب‌برانگیز نیست.