این روزها آنقدر از عوارض رنگارنگ داروهای شیمیایی می‌شنویم که دیگر رغبتی برای مصرف‌شان نمانده و افراد سعی می‌کنند از جایگزین‌های گیاهی استفاده کنند. تب مصرف دمنوش‌های گیاهی هم دیگر حسابی گل کرده و بازار هم که پر شده از دمنوش‌های حاضر و آماده که هر روز یک مدل با یک عطر و طعم جدید جوابگوی هر طبع و ذائقه‌ای است. به همین خاطر در ادامه دکتر علیرضا عباسیان، متخصص طب سنتی چند دمنوش ساده و ترکیبی به شما معرفی خواهد کرد که به سادگی می‌توانید در خانه تهیه کنید و از خواص بی‌شمارشان لذت ببرید.

چند نوشیدنی زنانه

خانم‌هایی که کیست‌های تخمدان دارند می‌توانند از خواص دمنوش زیرفون بهره بگیرند؛ روزی یک لیوان دمنوش زیرفون می‌تواند به از بین رفتن کیست‌های تخمدان و نیز اختلالات زنانگی کمک کند و به همین جهت مصرف مداوم این دمنوش به آقایان توصیه نمی‌شود. دمنوش دیگری که باعث ترشح بهتر هورمون‌های زنانگی می‌شود، دمنوش رازیانه است که البته تاثیر بسیار خوبی بر رفع نفخ‌ها و مشکلات گوارشی دارد.

نسخه بوعلی‌سینا برای روزهای اسفند

ضمنا این دمنوش عطر خوبی دارد. انیسون نیز یکی دیگر از گیاهان هم‌خانواده رازیانه است که تاثیرات مشابهی دارد. برای استفاده از دمنوش رازیانه و دمنوش انیسون می‌توانید یک تا دو قاشق مرباخوری بذر رازیانه یا انیسون را در یک لیوان آب‌جوش برای یک ساعت دم کنید.

دیگر فکر و خیال نکنید

دمنوش اسطوخودوس تنش‌های فکری افراد را از مغز پاک می‌کند و در اصطلاح طب سنتی به اسطوخودوس جاروی دِماغ گفته می‌شود؛ یعنی مغز را پاک می‌کند. دمنوش اسطوخودوس به‌خصوص برای افرادی که تنش‌های فکری خانوادگی یا کاری دارند، بسیار مناسب است. برای تهیه این دمنوش به‌ازای یک لیوان آب جوش یک قاشق مرباخوری اسطوخودوس کافی است.

یک بادشکن طبیعی

برای تهیه دمنوش زیره بهتر است یک شب تا صبح یکی، دو قاشق مرباخوری زیره را در سرکه خیس کنید و بعد، زیره‌ها را از سرکه خارج و آنها را در یک لیوان آب جوش دم کرده و میل کنید. این دمنوش هم برای رفع نفخ بسیار خوب است اما از آنجا که افراد مختلف مزاج‌های متفاوتی دارند، این دمنوش‌های خانگی را بهتر است فقط یکی، دو بار در هفته میل کنند و استفاده بیشتر از این مقدار با مجوز پزشک باشد. همچنین مصرف دمنوش‌های گیاهی در دوران بارداری توصیه نمی‌شود چون بعضی از این گیاهان برای شرایط خاص بارداری مناسب نیست و اگر خانمی در این دوران اصرار بر استفاده از دمنوش دارد، حتما باید با مجوز متخصص طب سنتی این کار را انجام دهد.

بانشاط و سرزنده شوید!

اگر نصف قاشق مرباخوری سرخالی زعفران با دو، سه لیوان آب‌جوش مخلوط شود و مقداری نبات، چند قطره آبلیمو و حتی مقداری گلاب به آن اضافه کنید از اثرات نشاط‌آوری و ضدافسردگی بسیار قوی زعفران بهره خواهید برد. این نوشیدنی که نیاز چندانی به دم کشیدن ندارد، بدن را هم خوشبو می‌کند اما ممکن است باعث تپش قلب و سردرد شود بنابراین افرادی که سابقه تپش قلب یا سردردهای ضربان‌دار دارند، نباید از این دمنوش استفاده کنند. مصرف این دمنوش در سیکل‌های ماهانه خانم‌ها نیز توصیه نمی‌شود چراکه مثل زنجبیل و دارچین باعث افزایش خونریزی می‌شود.

اگر دیابت دارید. . .

 

 

بقیه را در وبگردان مطالعه کنید...